Tab menu

Thursday, September 30, 2010

Improve your pc speed

10 Intermediate Ways To Speed Up Windows
Category: Web, HTML, Tech
Month ago I provided you with some advices to speed up your PC machines in this artcile: "10 Simple Ways To Speed Up Windows XP". Glad I helped, bitches... got huge positive response so I decided to put another few advices for you to obey! But this time the list is for intermediate users...think you qualify as one? Well I sincerely hope you do, or else you wouldn't be here in the first place... ;-) Ok let's start with 10 Intermediate Ways To Speed Up Windows:

1. Disable Unnecessary Services

Because Windows XP has to be all things to all people it has many services running that take up system resources that you will never need. Below is a list of services that can be disabled on most machines:
• Alerter
• Clipbook
• Computer Browser
• Distributed Link Tracking Client
• Fast User Switching
• Help and Support - (If you use Windows Help and Support leave this enabled)
• Human Interface Access Devices
• Indexing Service
• IPSEC Services
• Messenger
• Netmeeting Remote Desktop Sharing (disabled for extra security)
• Portable Media Serial Number
• Remote Desktop Help Session Manager (disabled for extra security)
• Remote Procedure Call Locator
• Remote Registry (disabled for extra security)
• Remote Registry Service
• Secondary Logon
• Routing & Remote Access (disabled for extra security)
• Server
• SSDP Discovery Service - (Unplug n' Pray will disable this)
• Telnet
• TCP/IP NetBIOS Helper
• Upload Manager
• Universal Plug and Play Device Host
• Windows Time
• Wireless Zero Configuration (Do not disable if you use a wireless network)
• Workstation
To disable these services:
1. Go to Start and then Run and type "services.msc"
2. Doubleclick on the service you want to change
3. Change the startup type to 'Disable"
2. Turn Off System Restore
System Restore can be a useful if your computer is having problems, however storing all the restore points can literally take up Gigabytes of space on your hard drive. To turn off System Restore:
1. Open Control Panel
2. Click on Performance and Maintenance
3. Click on System
4. Click on the System Restore tab
5. Tick 'Turn off System Restore on All Drives'
6. Click 'Ok'
3. Defragment Your Pagefile
Keeping your pagefile defragmented can provide a major performance boost. One of the best ways of doing this is to creat a separate partition on your hard drive just for your page file, so that it doesn't get impacted by normal disk usage. Another way of keeping your pagefile defragmented is to run PageDefrag. This cool little app can be used to defrag your pagefile, and can also be set to defrag the pagefile everytime your PC starts. To install:
1. Download and Run PageDefrag
2. Tick "Defrag at next Reboot",
3. Click "Ok"
4. Reboot
4. Speedup Folder Access - Disable Last Access Update
If you have a lot of folders and subdirectories on your computer, when you access a directory XP wastes a lot of time updating the time stamp showing the last access time for that directory and for ALL sub directories. To stop XP doing this you need to edit the registry. If you are uncomfortable doing this then please do not attempt.
1. Go to Start and then Run and type "regedit"
2. Click through the file system until you get to "HKEY_LOCAL_MACHINE..System..CurrentControlSet..Control..FileSystem"
3. Right-click in a blank area of the window on the right and select 'DWORD Value'
4. Create a new DWORD Value called 'NtfsDisableLastAccessUpdate'
5. Then Right click on the new value and select 'Modify'
6. Change the Value Data to '1'
7. Click 'OK'
5.Disable System Sounds
Surprisingly, the beeps that your computer makes for various system sounds can slow it down, particularly at startup and shut-down. To fix this turn off the system sounds:
1. Open Control Panel
2. Click Sounds and Audio Devices
3. Check Place volume icon in taskbar
4. Click Sounds Tab
5. Choose "No Sounds" for the Sound Scheme
6. Click "No"
7. Click "Apply"
8. Click "OK"
6. Improve Boot Times
A great new feature in Microsoft Windows XP is the ability to do a boot defragment. This places all boot files next to each other on the disk to allow for faster booting. By default this option in enables but on some builds it is not so below is how to turn it on.
1. Go to Start Menu and Click Run
2. Type in "Regedit" then click ok
3. Find "HKEY_LOCAL_MACHINE..SOFTWARE..Microsoft..Dfrg..BootOpt imizeFunction"
4. Select "Enable" from the list on the right
5. Right on it and select "Modify"
6. Change the value to "Y to enable"
7. Reboot
7. Improve Swapfile Performance
If you have more than 256MB of RAM this tweak will considerably improve your performance. It basically makes sure that your PC uses every last drop of memory (faster than swap file) before it starts using the swap file.
1. Go to Start then Run
2. Type "msconfig.exe" then ok
3. Click on the System.ini tab
4. Expand the 386enh tab by clicking on the plus sign
5. Click on new then in the blank box type"ConservativeSwapfileUsage=1"
6. Click OK
7. Restart PC
8. Make Your Menus Load Faster
This is one of my favourite tweaks as it makes a huge difference to how fast your machine will 'feel'. What this tweak does is remove the slight delay between clicking on a menu and XP displaying the menu.
1. Go to Start then Run
2. Type 'Regedit' then click 'Ok'
3. Find "HKEY_CURRENT_USER..Control Panel..Desktop.."
4. Select "MenuShowDelay"
5. Right click and select "Modify'
6. Reduce the number to around "100"
This is the delay time before a menu is opened. You can set it to "0" but it can make windows really hard to use as menus will open if you just look at them - well move your mouse over them anyway. I tend to go for anywhere between 50-150 depending on my mood
9. Make Programs Load Faster
This little tweak tends to work for most programs. If your program doesn't load properly just undo the change. For any program:
1. Right-click on the icon/shortcut you use to launch the program
2. Select properties
3. In the 'target' box, add ' /prefetch:1' at the end of the line.
4. Click "Ok"
Voila - your programs will now load faster.
10. Improve XP Shutdown Speed
This tweak reduces the time XP waits before automatically closing any running programs when you give it the command to shutdown.
1. Go to Start then select Run
2. Type 'Regedit' and click ok
3. Find 'HKEY_CURRENT_USER..Control Panel..Desktop..'
4. Select 'WaitToKillAppTimeout'
5. Right click and select 'Modify'
6. Change the value to '1000'
7. Click 'OK'
8. Now select 'HungAppTimeout'
9. Right click and select 'Modify'
10. Change the value to '1000'
11. Click 'OK'
12. Now find 'HKEY_USERS...DEFAULT..Control Panel..Desktop'
13. Select 'WaitToKillAppTimeout'
14. Right click and select 'Modify'
15. Change the value to '1000'
16. Click 'OK'
17. Now find 'HKEY_LOCAL_MACHINE..System..CurrentControlSet..Control..'
18. Select 'WaitToKillServiceTimeout'
19. Right click and select 'Modify'
20. Change the value to '1000'
21. Click 'OK'
That's it. I hope you find these tips useful - you should now see a noticeable speed improvement if you make all of these changes correctly. Hopefully you'll be pleasantly surprised!

Facts about men and women

Girl Facts--
when a girl is mean to you after a break-up
she wants you back but she is too
scared she'll get hurt and knows
you're gone forever!
when you catch a girl glancing at you,
she wants you to look back
and smile
When a girl bumps into your arm,
while walking with you
she wants
you to hold her hand
When she wants a hug
she will just stand there
When u break a girls heart
she still feels it when
you run into each other 3 years later
When a girl is quiet,
millions of things are running through her
When a girl is not arguing,
she is thinking deeply,,
When a girl looks at you with eyes full of
she is wondering how long you will be
When a girl answers, "I'm fine," after a
few seconds,
When a girl stares at you,
she is wondering why you are playing games
When a girl lays her head on your chest,
she is wishing for you to be hers forever
When a girl says she can't live
without you,
she has made up her mind that you are
her future
When a girl says, "I miss you,"
no one in this world can miss you more
than that
Guy Facts---
When a guy calls you,
he wants to be with you
When a guy is quiet,
He's listening to you...
When a guy is not arguing,
He realizes he's wrong
When a guy says, "I'm fine" after a few
he means it
When a guy stares at you,
he wishes you would care about him and
wonders if you do
When your laying your head on a guy's
he has the world
When a guy calls/texts/comments/messages you everyday,
he is in love
When a (good) guy tells you he loves you,
he means it
(Haha. Love this one. The 'good' word must be there) :P
When a guy says he can't live without you,
he's with you till your done
When a guy says, "I miss you,"
he misses you more than you could have
ever missed him or anything else
repost this in 10 minutes and your true
love will
call you;
text you;
kiss you;
or just surprise u(:
Was there someone in your mind as you read this?
Don't deny it, you know you never want to lose this person(:

Buat mak tersayang...

Hargailah jasa ibu. kalau ada yang merajuk dengan ibu, usah egokan diri, pergi mintak maaf, ibu buat apa yang terbaik untuk kita & tak fikir untuk kecikkan hati kita, dia tak sengaja.
Cuba layan kisah ini:

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, rasanya baru semalam mak peluk kita kan
sejuk syahdu masih terasa lagi ini....
Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang
nakal ni sejak kita dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....

Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak pernah buat begitu.....
lepas itu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.....
kengkadang siaran indonesia... mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
lepas itu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
lepas itu mak jemur karpet-karpet. ..
lepas itu mak ubahkan sofa ke tempat lain..

mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bagitahu kat mana semua duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kita gelak sakan bila mak bagitahu duit dalam gulung tikar...
kita kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak saja...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak
tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kita sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pergi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kita sahaja yang belum pujuk...
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kita berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut saja..
Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil...
tak salah, anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun
sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak
ke hospital.... .

amponkan kami semua...
kami nak mak sihat...
kami sayang mak...
kami tak mahu mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami ye mak....

Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama
dan terakhir kali mak naik kereta kita...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kita kata nak
beli kereta....
Mak asyik tanya saja..cukup ke duitt..
kita jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kita sampai.....
mak buat kenduri kesyukuran.. ...
Dan kita masih ingat lagi...bila kita eksiden terlanggar kelinng naik motor.....
Punya la kita takut...
kita warning kakak kita jangan sesekali bagitahu kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kita cepat-cepat simpan kereta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya Kenapa...?
Selamba saja kita jawab terlangar pokok bunga.....

tujuan kita menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kita kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kita menipu mak kan...ampon kan kita....

Jam 4.30 pagi 19/08/1999
Bila tiba saja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kita jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kita mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kita rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kita sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal,jadi jalan tu lenggang..
kosong....sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ...
terasa syahdu dan sayu begitu...dinginnnn. ...

kita masih ingat lagi...
kita baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
kita gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kita.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat begitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata begitu...
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kita kawal supaya tak menitik atas mak....

Sampai takat ini surat ni kita tulis.....
kita nangis ni.....
Ni kat dalam bilik...baru pukul 4.00 pagi....
tak ada orang yang bangun lagi.....
kita dengar nasyid tajuk "anak soleh"
kita sedih...kita rindu kat mak..!
Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kita baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya...!

Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buatkali terakhir....
Semua orang kata mak seolah-olah senyum saja...
Mak rasa tak....masa tu kita sentuh dahi mak....
kita rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
kita tak mampu nak cium mak...kita tak daya....
kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kita tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kita suruh tok imam bacakan doa sebab kita sebak....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak seorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kita baca yassin dengan kawan-kawan. ...
entah Kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar2 mak
lepas itu apa lagi...
semakin kita tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kita cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
kita rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon kampong...
kita cakap dengan kakak..kita nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kita...
Akak kata..." tak baik laa nangis saja..doa lah untuk mak..
nanti kalau gini saja mak yang susah kat sana.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....
Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
mengharap sedekah dari anak2 nya...
Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat....
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu
menjelma...hanya sedekah al-fatihah kita berikan.....

cukup la sampai sini dulu....
kawan kita dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kita yang bawak mak naik motor kan...
kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kita tak tau nak hantar mana surat ini...
lepas itu kawan kita bagitahu...
simpan saja buat kenangan..
kita cuma tau alamat ni saja...
tak mengapa ye mak...kita kasi orang lain baca...
kita stop dulu...sebab kawan kita dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan
jutaan terima kasih kerana membesarkan kita...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kita boleh rasa naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kita balas..
Sekian terima kasih.

Moral: Sayangilah ibu anda selagi anda berpeluang menyayanginya. bahagiakanlah ibu anda sehingga ke akhir hayatnya sebagaimana ibu anda membahagiakan anda sejak kecil hingga dewasa sesungguhnya, syurga berada di tapak kaki ibu.

credit :

Ayah, bagi balik tangan Ita...

Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.

Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap dikunci.Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, 'Siapa punya kerja ni?'

Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan 'Tak tahu... !'

'Saya tak tahu Tuan..! '

'Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik siisteri lagi. bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata 'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut . Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.

Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu.. 'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. 'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. 'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap' kata majikannya itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.

Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. 'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk. 'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.

Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.

Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata.

'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis....

'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...." (,")(",)

credit :

Ayam Percik Arl

1 ekor ayam-bersihkan- perap dengan garam&lada
2 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 ulas halia
1 ulas lengkuas
2 batang serai
4 biji buah keras
10 biji cili kering
(bahan2 bermula dari bawang hingga
cili kering dimesin halus)
Secukup garam dan gula
2 cawan santan pekat

1. Panas minyak, tumis semua bahan-bahan hingga pekat. Perap pada ayam semalaman.
2. Panggang ayam hingga masak

Rich Chocolate Moist Cake

6 oz butter
14 oz gula castor
3 biji telur ayam

1 sudu teh NESCAFE
1 sudu teh air panas
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh chocolate EMULCO

8 oz tepung HIGH PROTEIN
2 1/4 oz serbuk koko
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh soda bicarbonate
1 1/2 sudu teh baking powder

7 oz air sejuk - air dlm peti ais

1. Pukul mentega dengan gula sehingga kembang.
2. Masukkan telur satu persatu.
3. Masukkan campuran NESCAFE dan esen2.
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan.
5. Masukkan air sejuk sambil di gaul perlahan2.
6. Bakar dalam loyang 9" persegi dengan suhu 170C selama 50-60 minit.


1 tin susu pekat
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan minyak jagung
1/3 cawan serbuk koko
sedikit garam

1. Campurkan susu, koko dan minyak.
2. Masak di atas api yang sederhana sehingga pekat.
3. Masukkan garam dan vanila.
4. Tuangkan ke atas kek rata2

Try la...sdap gile wooo....

Cheese Cake

Bahan-bahan ( 18 cm )
· 250g cream cheese
· 200cc/ml fresh cream/plain yogurt
· 2 sudu besar jus lemon
· 3 sudu besar tepung gandum
· 2 biji telur
· 90g gula
1. Panaskan oven 170 degree. Sapukan loyang dgn butter atau alas dgn kertas minyak pun ok(oven paper)
2. Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mixer atau blander. Mix biar sampai jadi cream
3. Masukkan ke dalam loyang dan bakar selama 40-45 minit
4. Setelah hampir masak atau selepas 30 minit bolehlah letak aluminium foil untuk mengelakkan permukaan hangus.
5. Bila sejuk, simpan dalam peti ais semalaman untuk mendapatkan rasa cheese cake yang sedap.

Chocolate Snow

200 gm. mentega
70 gm. Gula castor
2 sudu besar susu tepung
1 sudu teh vanilla
300 gm. Tepung gandum
½ sudu teh baking powder
Secukup gajus
2 biji kuning telur ( untuk sapu )
Secukup gula icing


1.Putar mentega dan gula hingga sebati. Masukkan bahan-bahan kering yang lain. Gaul sebati.
2.Canai dan masukkan adunan ke dalam acuan 12” X 12”. Sapu kuning telur. Letakkan gajus. Bakar. Sejukkan. 3.Tabur gula icing.

Udang masak lemak cili

-120gm udang harimau
-250ml santan kelapa ( 1 biji kelapa )
-*4 biji bwg merah
-*2 ulas bwg putih
-*10 biji cili padi
-* 2cm kunyit hidup
(Bahan bertanda * dikisar)
-2 btg serai - dititik
-2 helai daun kunyit - dihiris
-2 biji tomato - dibelah 4
-2 keping asam keping
-Garam secukup rasa
1. Masak bahan yg dikisar bersama serai dan santan.. kacau rata.
2. Masukkan udang dan asam keping.. gaul hingga sebati.
3. Masukkan daun kunyit, tomato dan garam. Biarkan hingga mendidih.. then boleh hidang.
* Lebih sedap makan dgn nasi yang masih "panas"!
Selamat mencuba..

Internet download manager v5.18


Internet Download Manager v5.18 free download.
Traffic download boleh mencapai 200kbps(streamyx jela).
Extract n ready to install.
Link Download :

Open Zoo...

Werribee Open Range Zoo in Victoria, Australia dimana terdapat cermin tebal memisahkan antara haowan dengan manusia. Amacam, mesti best kn dapat tengok binatang ganas2 depan mata jek. Bila la leh g cni......hope airasia ad tmbang murah...ahaha....

Software didatangkn khas untuk tgk tv online....especially kpd peminat bola sepak....banyak channel untuk ditonton....
jom seduuuuuuuut.....

link download :

Folder lock for widows xp

fre download folderlock.exe.........just plug n play.....sesuai untuk sesiapa yang mahukan privacy untuk segala jenis file.....

link download :


kamus 2.04 free download tuk semua....

 link download :

10 Air pancut tercantik di dunia

1. Fountains of Bellagio (Las Vegas): Pertunjukan Koreografi Air

Fountains of Bellagio Hotel di Las Vegas (AS) adalah sebuah kolam air mancur besar dengan pertunjukan yang melibatkan cahaya dan musik. Pertunjukan ini dapat dilihat dari sejumlah titik tertentu di the Strip, dari jalan dan dari bangunan tetangganya. Pertunjukan air tersebut dilaksanakan setiap 30 menit di sore dan awal malam hari, dan setiap 15 menit mulai 8 PM hingga dini hari.
The Fountains dibangun di atas danau buatan seluas sembilan ekar. Gerakan air diatur mengikuti berbagai musik; contohnya meliputi "Fly Me To The Moon" (Frank Sinatra), "Time to Say Goodbye" (Sarah Brightman dan Andrea Bocelli) dan "My Heart Will Go On" (Celine Dion).
Menurut mitos urban danau ini diisi dengan air kotor dari hotel, padahal menggunakan air segar, yang dibor beberapa dekade sebelumnya untuk mengairi lapangan golf yang sebelumnya menempati tanah itu.
Faktanya, air mancur ini menggunakan lebih sedikit air daripada lapangan golf. Mereka menggunakan jaringan pipa bawah tanah dengan lebih dari 1.200 selang yang menjadikannya mungkin untuk melakukan pertunjukan air mancur bersama dengan 4.500 lampu. Diperkirakan bahwa danau air mancur ini memakan US$50 juta dalam pembuatannya.

2. Fountain of Wealth (Singapura): Air Mancur Terbesar di Dunia

Fountain of Wealth terletak di bawah tanah di dalam mal perbelanjaan terbesar Suntec City di Singapura dan terkenal karena merupakan air mancur terbesar di dunia. Simbol kekayaan dan kehidupan, desainnya didasarkan pada mandala Hindu, dan merupakan representasi simbolis kesatuan rohani, persatuan dan harmoni diantara empat ras di Singapura.
Terbuat dari perunggu, dan terdiri dari sebuah lingkaran dengan panjang 66 meter yang dibantu oleh empat tiang besar. Menempati luas 1683 meter (5521 ft), dengan tinggi 13.8m (45.2 ft). Air mancur ini mencapai tinggi 30 meter.

3. Magic Fountain of Montjuic (Barcelona): Permainan warna, cahaya dan gerakan spektakuler

Magic Fountain of Montjuic adalah permainan spektakuler warna, cahaya, gerakan, musik dan akrobat air di Barcelona. Terletak di Placa d'Espanya dan National Palau, air mancur ajaib ini menarik ribuan turis setiap malam. Dibangun oleh perancang Carles Buigas tahun 1929 untuk Pameran Universal Besar, hampir 3000 pekerja dilibatkan dalam proyek ini selama kurang dari satu tahun.

4. Volcano Fountain (Abu Dhabi): Kehilangan untuk Selamanya

Sedihnya, tahun 2004 Volcano Mountain pernah menjadi markah tanah terkenal Abu Dhabi dan salah satu air mancur terindah di dunia diruntuhkan untuk memberi ruang untuk pembangunan perumahan.
Air mancur setinggi 80 kaki ini dibangun menyerupai piramida lingkaran,dengan anak tangga dari keempat sisi menaiki enam platform air mancur ke atas. Pada sore hari, air mancur ini berubah menjadi perunjukan dengan cahaya berwarna sementara air mengalir ke bawah.

5. Big Wild Goose Pagoda Fountains (Xian): Di Sekitar Pagoda Kaisar Gaozong

Dibangun tahun 652 selama pemerintahan Kaisar Gaozong dari Dinasti Tang, Big Wild Goose Pagoda adalah sebuah bangunan kuno terlindungi dan tempat suci bagi penganut Buddha. Terletak di pinggiran selatan Xian City (Cina), tempat ini adalah rumah bagi air mancur musikal terbesar di Asia, dengan garis cahaya terpanjang di dunia.

6. People's Friendship Fountain (Moskow): Air Mancur Era Uni Soviet

People's Friendship Fountain (juga dikenal sebagai Friendship of Nations) di Moskow memiliki 16 patung yang memakai kostum nasional mereka, mewakili seluruh Republik Uni Soviet. Air mancur ini dilengkapi oleh kolam oktahedral granit merah dengan luas permukaan 4.000 meterp ersegi.
Air mancur ini dijalankan oleh sebuah sistem delapan pompa yang dapat menembakkan 1.200 liter air dari 800 jet hingga mencapai tinggi 24 meter per detik.

7. Trevi Fountain (Roma): Air Mancur Terkenal di Dunia

Berdiri setinggi 25.9 meter (85 feet) dan selebar 19.8 meter (65 feet), Trevi Fountain (Fontana di Trevi) memiliki salah satu pahatan terindah di Italia: Neptune atau Oceanus di tengah dan dua triton, satu berusaha menjinakkan kuda yang melambangkan laut kejam, dan satu lainnya meniup kerang yang melambangkan laut tenang. Dipesan tahun 1732 oleh Clemens XII dan tiga puluh tahun kemudian penggantinya Clemens XIII menyucikannya.
Trevi menjadi terkenal karena adegan dalam film "La Dolce Vita" buatan Fellini, ketika Anita Ekberg bermandi larut malam di air mancur ini. Juga ada legenda yang mengatakan, bila Anda melempar koin ke Trevi Fountain, Anda akan kembali ke Roma.

8. Oval Fountain (Tivoli): Situs Warisan Dunia UNESCO

Fontana dell'Ovato (Oval Fountain), juga disebut Fontana di Tivoli, terletak di Villa d'Este, Tivoli, Italia. Air mancur ini bermuara di kolam berbentuk telur kemudian masuk ke kolam yang dibuat di nymphaeum berkarat. Desainnya dibuat oleh Pirro Ligorio. Seluruh Villa ditetapkan sebagai Situs Warisan Dunia UNESCO tahun 2001.

9. Peterhof Fountain (Saint Petersburg): Di Sepanjang Versailles-nya Rusia

Peterhof adalah sebuah kediaman Kekaisaran yang mewah dan indah, didirikan tahun 1710 oleh Peter Agung di tepi Teluk Finlandia (Laut Baltik). Menggabungkan beberapa istana, sejumlah taman lanskap dan kumpulan patung dan air mancur, memberinya sebutan "Versailles-nya Rusia".
Grand Cascade mengalir dari bawah istana menuju Laut Baltik dan merupakan salah satu rangkaian air mancur terbesar di dunia. Dari air mancur terbesar Grand Cascade, dipenuhi patung emas Samson berkelahi dengan singa, sebuah kanal mengalir melalui taman ke dermaga, dimana hydrofoil dan kapal dari St. Petersburg berlabuh.

10. King Fahd's Fountain (Jeddah): Air Mancur Tertinggi di Dunia

Terletak di kota Jeddah, Saudi Arabia, King Fahd's Fountain terkenal karena merupakan air mancur tertinggi di dunia, menembakkan air ke ketinggian 1023-ft (312m) lebih tinggi dari Menara Eiffel bila antenanya ditiadakan.
Menggunakan 3 pompa raksasa yang dapat menembakkan 625 liter air per detik pada kecepatan luar biasa 233 mph (375 km/h). Bila bepergian ke Jeddah, jangan lupa mengunjungi air mancur ini, luar biasa.

credit :

Ares Free Download

P2P file sharing.....macam2 benda leh,music,video,game n mcam2 lg.....best2

multiple download lagi.......boleh download banyak benda dalam satu masa....chatting and build in media player.

link download :

Wednesday, September 29, 2010

ragam raja sehari....kahkahkah

credit :

ad brani nak makan....?????

credit :

tempat kencing dimana-mana....

credit :

gambar lucah [12SX]

rahsia wanita

know especially who really dont understand us ladies...... ;-)

for guys...kOrank pOn tau wanita ni insan yg sentimental n berjiwa lembut...treat them well coz a real gentlemen is a persOn whO treats every wOman with respect...

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia
menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti
baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu
menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang
sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu
tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki
sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam
akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana
menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,
cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam
wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan
apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu
cintanya, biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin
dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik,puisi,lukisan
tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan
positif, misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan
acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang
diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,
rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan
persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu
keluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu
panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya
kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk
hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari
wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian
dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki
dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka
nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan
sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan
buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan
terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan
tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang
baik terhadapnya.So kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu
perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa

credit :

rahsia menekel gurl :p

Rahsia Menambat Hati Perempuan
• Perempuan inginkan perhatian dan kasih sayang, terutamanya dari orang yang disayangi. Oleh itu tunjukkan sifat keperihatinan dan kasih sayang yang tiada nilai kepada mereka. Bila mereka rasa terhibur dan bahagia mereka akan menjadi seorang pasangan yang amat setia dan cinta sepenuh hati. Sekiranya kasih sayang yang mutlak telah didambakan kepada orang yang disayanginya, segala pengorbanan akan dilakukan tanpa memberi sebarang nilai-itulah perempuan.
• Gunakan sepenuhnya teknologi yang ada di zaman sekarang. Seringlah menelefon atau menghantar e-mail untuk bertanyakan khabar atau paling minima mengucapkan 'Hai' untuk menunjukkan bahawa dia sering di hati kamu. Bagi mereka walaupun satu
ungkapan atau satu ayat, ia merupakan sesuatu yang sangat berharga dan begitu bahagia menerimanya.
• Berkongsilah masalah dengan mereka, cuba dengar pendapat mereka, sekurang-kurangnya mereka akan berasa yang mereka itu penting dalam diri kamu dan diperlukan.
• Jangan kamu ambil remeh-temeh pada perkara yang amat penting bagi mereka. Mereka sangat kuat ingatan terhadap tarikh-tarikh penting, contohnya hari ulang tahun. Apa salahnya buat 'surprise' sekali sekala kepada orang yang kita sayangi. Mereka akan dapat rasakan yang kamu betul-betul menyayanginya.
• Perempuan terkenal dengan sifat manjanya. Mereka sering ingin melakukan sesuatu bersama orang yang disayangi. Mereka akan meminta bantuan kamu walaupun mereka mampu melakukannya. Jangan menolak sekiranya kamu tiada halangan ketika itu.Inilah masanya untuk kamu menonjolkan ke'macho'an kamu!.
• Pujuklah mereka dan tenangkan mereka sekiranya mereka dalam kesusahan. Ketika ini mereka benar-benar inginkan kamu
disisi mereka.
• Jangan kedekut memberi pujian kepada mereka kerana mereka berhak mendapat pujian.
• Berbincanglah kamu selagi kamu boleh berbincang dan berbincanglah bersama-sama dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
• Jangankamu menggunakan kuasa veto kamu dalam membuat keputusan. Cuba memahami keinginannya dan kemahuannya. Sesetengah perempuan tidaksuka menyatakan secara terus terang tentang apa yang mereka inginkan, kadang-kadang mereka suka berkias dan memberi contoh 'cerita orang lain' kepada kamu. Jadi kamu kenalah peka dan gunakan kepakaran kamu untuk memenangi hati mereka.
• Jangan lupa, mereka juga ada ego yang terselit di celah-celah kelembutan mereka. Apabila mereka terancam atau tercabar..
lahirlah sifat amarah, cemburu dan cepat merajuk. Masalah akan timbul bagi mereka yang suka memendam terhadap sesuatu yang mereka tidak puas hati. Mereka akan 'meletup' pada suatu hari. TETAPI kamu jangan sama-sama meletup. Kamu juga jangan lupa dalam diri kamu wujud satu sifat kepimpinan untuk menyelesaikan masalah yang timbul dalam keadaan yang terkawal .Cari sebab mengapa ia terjadi dan bawa berbincang. Ditahap ini kesabaran, toleransi dan komunikasi amat penting. Lakukan dalam keadaan ketika mereka sudah 'sejuk'. Mungkin kamu juga boleh 'cool'kan diri kamu dengan berfikir secara positif contohnya mengapa mereka cemburu. Itu kerana mereka SAYANGkan kamu!

credit :

tips temuduga

* Ketahui serba sedikit latar belakang syarikat yang menawarkan anda pekerjaan.

* Datang awal di tempat yang ditetapkan bagi mengelakkan suasana kelam kabut.

* Pastikan anda membawa pelbagai dokumen penting seperti surat temuduga, sijil dan dokumen lain yang menyokong tawaran kerja anda.

* Berpakaian kemas kerana ia menggambarkan imej peribadi anda.

* Ketika masuk, berilah salam atau ucapkan selamat pagi atau petang. Duduk dengan baik dan sopan. Jika boleh, duduklah setelah anda dipersilakan duduk.

* Jawablah setiap pertanyaan dengan lancar dan yakin. Jangan tergagap-gagap atau menjawab pura-pura tahu.

* Boleh bertanya: “Sekiranya saya diterima bekerja, apa skop tugas saya dan apa faedah yang saya peroleh.’’

* Jangan sesekali bertanya soal gaji, bonus.

* Di akhir temuduga, ucapkan terima kasih dan meminta izin keluar

credit :

tips pakwe/makwe curang...!

Tips ini hanya sesuai dibaca oleh awek yang dah berpakwe SAHAJA.lelaki pon ley gak la..

Pakwe atau makwe anda berlaku curang? Jangan susah hati atau cuba bunuh diri, sebaliknya cuba lakukan tips ini:-

Pancitkan tayar kereta dia! Atau lebih baik calarkan, khas utk pakwe yg sayangkan kereta dia. kalau nak puas hati lagi, tolak kereta dia masuk gaung.

Rendam hand-phone dia kat lombong buaya Puchong.

Jadi tak bleh laaa dia guna hand-phone utk mengatal dgn pompuan lain

Tampalkan poster disekeliling rumah dia. Tulis yg dia ni tak boleh dipercayai. Kalau dia pindah buat perkara yg sama di rumah barunya itu.

Koyakkan semua baju melawa dia dan tinggalkan baju burok dan usang.

Kalau dia pergi dating girlfriends dia mesti pikir dia orang miskin dan tak mampu nak beli baju
Note: Bagus Untuk Mereka Yang Kurang Waras

credit :

kekayaan Sultan Brunei

7 ketununan makan x abis wooo.....

credit :
Related Posts with Thumbnails