* Ketahui serba sedikit latar belakang syarikat yang menawarkan anda pekerjaan.
* Datang awal di tempat yang ditetapkan bagi mengelakkan suasana kelam kabut.
* Pastikan anda membawa pelbagai dokumen penting seperti surat temuduga, sijil dan dokumen lain yang menyokong tawaran kerja anda.
* Berpakaian kemas kerana ia menggambarkan imej peribadi anda.
* Ketika masuk, berilah salam atau ucapkan selamat pagi atau petang. Duduk dengan baik dan sopan. Jika boleh, duduklah setelah anda dipersilakan duduk.
* Jawablah setiap pertanyaan dengan lancar dan yakin. Jangan tergagap-gagap atau menjawab pura-pura tahu.
* Boleh bertanya: “Sekiranya saya diterima bekerja, apa skop tugas saya dan apa faedah yang saya peroleh.’’
* Jangan sesekali bertanya soal gaji, bonus.
* Di akhir temuduga, ucapkan terima kasih dan meminta izin keluar
credit : syok.org
No comments:
Post a Comment